Бог не гледа на всички грехове еднакво; в Неговата оценка съществуват степени на вина, както е впрочем и при преценката на хората. Но колкото и маловажна да е тази или онази погрешна постъпка в очите на човека, за Бога няма малък грях. Човешката преценка е едностранчива и несъвършена; само Бог оценява нещата такива, каквито са в действителност. Пияницата например бива презиран от хората и се счита за изключен от небето; докато в същото време гордостта, себелюбието и алчността често се отминават неукорени. А точно тези грехове са особено оскърбителни за Бога, защото са в противоречие с милосърдието на Неговия характер, с онази безкористна любов, представляваща самата атмосфера, в която живее непадналата вселена. Човекът, поддал се на някой от по-тежките грехове, може да почувства своя срам и своята нищета, както и нуждата си от Христовата благодат; гордият обаче не чувства никаква нужда и затова затваря сърцето си за Христос и за безкрайните благословения, които Той дойде да даде.
Окаяният бирник, който се помоли: “Боже, бъди милостив към мене, грешника” (Лука 18:13), считаше себе си за твърде лош човек, а и другите го виждаха в същата светлина; но той бе почувствал своята нужда и с товара си от вина и срам дойде при Бога, молейки за Неговата милост. Сърцето му бе отворено за Божия Дух, за да може Той да извърши Своето благодатно дело и да го освободи от властта на греха. Гордата, изпълнена със самохвалство молитва на фарисея показва, че сърцето му бе затворено за влиянието на Светия Дух. Поради това, че живееше далеч от Бога, той нямаше усещане за собствената си оскверненост в сравнение със съвършенството на Божията святост. Не чувстваше никаква нужда, затова и нищо не получи.
Ако виждате собствената си греховност, не чакайте докато станете по-добри. Колко много хора смятат, че не са достатъчно праведни, за да дойдат при Христос! Надяваш се да станеш по-добър чрез собствени сили? Но “може ли етиопянинът да промени кожата си или леопардът петната си? Тогава ще можете да правите добро и вие, които сте научени на зло” (Еремия 13:23). Само в Бога има помощ за нас. Не трябва да чакаме, докато получим по-силни убеждения, по-добри възможности или по-свят нрав. Сами не можем да направим нищо. Трябва да дойдем при Христос такива, каквито сме.
Но нека никой не мами себе си с мисълта, че Бог в голямата си милост и любов, ще спаси и тези, които отхвърлят Неговата благодат. Извънредната престъпност на греха може да бъде оценена само в светлината на кръста. Когато хората твърдят, че Бог е твърде добър, за да отхвърли грешника, нека погледнат към Голгота. Тя съществува, защото нямаше друг начин човекът да бъде спасен; защото без тази жертва бе невъзможно човечеството да се освободи от оскверняващата сила на греха и да бъде възстановено общуването му със святите същества невъзможно бе за хората отново да станат участници в духовния живот именно поради това Христос взе на Себе Си цялата вина на непокорните и пострада на мястото на грешника. Любовта, страданието и смъртта на Божия Син свидетелстват за ужасната чудовищност на греха и заявяват, че няма бягство от неговата власт, няма никаква надежда за по-висш живот, освен чрез предаване душата на Христос.
Непокаяните понякога извиняват себе си, като казват за хората, външно изповядващи, че са християни: “И аз съм толкова добър, колкото и те. Не са по-себеотрицателни, по-трезви и по-благоразумни от мене. И те обичат удоволствията и са същите егоисти, какъвто съм и аз”. По такъв начин тези хора представят грешките на другите като извинение за собственото си пренебрегване на дълга. Но греховете и недостатъците на другите не са извинение за никого, защото Господ не ни е дал за пример един грешащ човешки образец, но неопетнения и съвършен Божи Син. И именно хората, които се оплакват от неправилното поведение на изповядващите се за християни, трябва да покажат по-добър живот и да дадат по-благороден пример. Ако имат такова възвишено схващане за онова, което трябва да представлява истинският християнин, тогава техният собствен грях не е ли още по-голям? Те знаят кое е правото, а в същото време отказват да го вършат!
Пазете се от дълго бавене. Не отлагайте работата по изоставянето на вашите грехове и стремежа чрез Исус към сърдечна чистота. Ето тук са правили фатална грешка хиляди и хиляди, докато най-сетне са понасяли вечна загуба. Тук няма да разисквам върху краткостта и несигурността на живота. Но съществува една страшна опасност опасност, която не се оценява достатъчно да отлагаме да се подчиним на умоляващия глас на Божия Свят Дух и да избираме да живеем в грях; защото за мнозина отлагането всъщност означава точно това. Но на греха, колкото и малък да изглежда, можем да се отдаваме само с риска да претърпим безкрайна загуба. Това, което ние не победим, ще победи нас и ще издейства нашето погубване.
Адам и Ева убеждаваха себе си, че е съвсем незначително нещо да се яде от забранения плод, че това няма да има за резултат такива ужасни последици, каквито Бог беше обявил. Но това “малко” нещо беше всъщност престъпване на Божия непроменим и свят закон. То отдели човека от Бога и отвори вратите за смъртта и за неизказаното нещастие, което сполетя света. Век след век от нашата земя се издига непрестанен вик на болка и скръб и цялото творение пъшка и агонизира болезнено като последица от непослушанието на човека. И самото небе трябваше да почувства резултатите от този бунт срещу Бога. Голгота е нагледният паметник на удивителната жертва, която се изискваше, за да бъде изкупено престъпването на Божия закон. Нека не смятаме греха за нещо дребно и незначително.
Всеки акт на престъпване на Божия закон, всяко пренебрегване или отхвърляне на Христовата благодат действа обратно върху самите вас: то закоравява сърцето, покварява волята, притъпява духовното разбиране и ви прави не само по-малко склонни, но и по-малко СПОСОБНИ да се подчините на нежното умоляване на Божия Свят Дух.
Мнозина успокояват смутената си съвест с мисълта, че могат да променят лошия си живот винаги когато изберат да сторят това; че могат да си играят с поканите на Божията милост, а в същото време внушенията на Божия Дух ще продължават да действат върху сърцата им. Смятат, че след като толкова време са презирали Духа на благодатта, след като са отхвърляли Неговото влияние и са оставали на страната на Сатана, в един момент на ужасна необходимост ще могат изведнъж да променят своето поведение. Но това не може да стане толкова лесно. Опитът, възпитанието на цял един живот така здраво са оформили характера, че малцина след това вече пожелават да приемат стандарта на Христос.
Дори една-единствена лоша черта на характера, едно греховно желание, ако бъдат поддържани дълго време, в края на краищата ще обезсилят действието на евангелието. Всяко отдаване на греха засилва отдръпването на човека от Бога. Този, който проявява упорство в неверието или в бездушно безразличие към Божествената истина, прави да зрее една жетва, която сам е посял. В цялата Библия няма по-страшно предупреждение срещу несериозното отношение към злото от думите на мъдреца, че грешникът “ще бъде държан с въжетата на собствените си грехове” (Притчи 5:22).
Христос е готов да ни освободи от греха, но Той не насилва волята; и ако чрез продължителното престъпване на закона самата воля се е превила напълно под властта на злото и ние НЕ ЖЕЛАЕМ да бъдем освободени, ако НЕ ИСКАМЕ да приемем Неговата благодат, какво повече може да стори Той? Ние сами сме погубили себе си чрез упорито отхвърляне на Неговата любов. Затова: “Ето, сега е благоприятно време, ето, сега е ден за спасение”. “Днес ако чуете гласа Му, не закоравявайте сърцата си.” (2 Коринтяни 6:2; Евреи 3:7,8)
“Човек гледа на лице, а Господ гледа на сърце” (1 Царе 16:7) на човешкото сърце с неговите противоречиви чувства на радост и скръб, на блуждаещото, капризно сърце, изпълнено с толкова много нечистота и измама. Той познава неговите подбуди, самите мисли и намерения. Иди при Него с цялата си душа такава, каквато е нечиста и опетнена. И като псалмиста открий и най-съкровените є кътчета пред Неговото всевиждащо око и възкликни: “Изпитай ме, о, Боже, и познай сърцето ми; изпитай ме и познай мислите ми; виж дали няма в мене някакъв нечист път и ме води по вечния път” (Псалми 139:23,24).
Мнозина възприемат една интелектуална религия, някаква външна форма на благочестие, докато всъщност сърцето им не е очистено. Нека твоята молитва бъде: “Сърце чисто сътвори в мен, о, Боже, и дух прав обновявай вътре в мене” (Псалми 51:10). Отнеси се честно към собствената си душа. Бъди така сериозен, така настоятелен, както би бил, ако се касаеше за живота ти. Това е въпрос, който трябва да се уреди между Бога и твоята душа въпрос, който решава вечната ти участ. Само една предполагаема надежда и нищо повече това ще доведе до твоята вечна гибел.
Изучавай Божието слово с молитва. Това Слово представя пред тебе в лицето на Божия закон и чрез живота на Христос великите принципи на светостта, “без която никой човек няма да види Бога” (Евреи 12:14). Това Слово убеждава в грях и ясно разкрива пътя на спасението. Обърни му внимание като на истински глас Божи, който говори на твоята душа.
Когато видиш страшната чудовищност на греха, когато се видиш такъв, какъвто си всъщност, не се поддавай на отчаянието. Христос дойде да спаси точно грешниците. Не ние сме помирили Бога с нас, но о, удивителна любов! Бог в Христос “примирява света със Себе Си” (2 Коринтяни 5:19). С най-нежна любов копнее Той за сърцата на Своите грешащи чеда. Никой земен родител не може да бъде така търпелив към грешките и недостатъците на децата си, какъвто е Бог към онези, които търси да спаси. Никой не може да умолява тъй нежно престъпника; няма на света човешки устни, които биха могли да произнесат по-нежни увещания към заблудилия се, както Бог прави това. Всичките Му обещания, всичките Му предупреждения са само дихание на неизказана любов.
Когато Сатана дойде при теб да ти каже, че си голям грешник, погледни към твоя Спасител и говори за Неговите заслуги. Това, което може да ти помогне, е да погледнеш към Неговата светлина. Признай греха си, но кажи на неприятеля, че “Исус Христос дойде на света да спаси грешниците” (1 Тимотей 1:15) и че ти можеш да бъдеш спасен чрез Неговата несравнима любов. Исус зададе на Симон въпрос за двама длъжници. Единият от тях дължал на своя господар малка сума, а другият много голяма; но той простил и на двамата. Христос попита Симон кой длъжник ще обича своя господар повече. Симон отговори: “Оня, на когото е простил повече” (Лука 7:43). Всички ние сме били големи грешници, но Христос умря, за да бъдем опростени. Заслугите на Неговата жертва са достатъчни, за да бъдат представени пред Бог Отец в наша защита. Тези, на които е простил най-много, ще го обичат най-много и ще стоят на-близо до Неговия престол, за да Го славят за великата Му любов и за безкрайната Му жертва. Единствено когато напълно схванем Божията любов, ще можем да разберем колосалната престъпност на греха. Когато видим дължината на веригата, спусната ни тук долу заради нашето спасение; когато разберем нещичко от безпределната жертва, която Христос направи за нас, сърцето ни ще се стопи от нежност и разкаяние.
„Пътят към Христа“, Е. Уайт