Вторник

Ние сме създадени за един по-добър свят. Сътворени смеза по-добър живот. Когато създава този свят и поставячовечеството сред него, „Бог видя всичко, което сътвори; и ето, беше твърде добро“ (Битие 1:31). Той е проектирал света и живота в него, за да бъде съвършено добър. Ние сме създадени за живот, който при всяко действие, мисъл и чувство ще отразява, възве стява, отзнаменува и ще се радва на Божията благост. Това е било и днес е Божието намерение и желание за нашия живот в тозисвят.Но нещо се е объркало.

Грехопадението

В Едемската градина Адам и Ева избират да се отклонят отБожия замисъл за живота. Техните действия потапят собствено то им съществуване и останалото творение в неописуема болка и страдание. Само ако бяха послушали, само ако бяха останали верни, тогава цялото последвало зло щеше да бъде избегнато. Но те се доверяват на себе си, а не на Бога, и се вслушват в думите на дявола. Оттогава историята на човечеството представлява исто рия на неверността към Божия замисъл за живота, на недоверие към Бога, на болка, страдание и смърт.

Избавлението

Но Бог не ни е изоставил. Той непрестанно се опитва да дос тигне всеки човек по света. Неговото намерение и желание за добро в този свят и в нашия живот все още съществува. Мисия та на дявола обаче е да атакува всичко, което е Божие – всичко, което Бог е създал, всяко добро нещо и самия живот. Ние живеем във вихъра на великата борба между Христос и Сатана, доброто и злото, живота и смъртта. Христос копнее да спаси, докато дяво лът желае да унищожи. Всички сме станали жертва на неговите атаки. Заблудили сме се и сме тръгнали по своя си път (Исая 53:6).Но там, където дяволът отива да унищожи, вече присъства Бог, за да търси и да спасява (Лука 19:10). Той не е изоставил нито нас, нито света.

„Аз дойдох, за да имат живот и да го имат изобилно“ (стих 10) – казва Исус. Неговата мисия е била и още е да противодейства и преодолява злото от дявола, който идва „само да открадне, да заколи и да погуби“ (Йоан 10:10). Мисията на Христос в света е жи вотът, и то изобилният живот. Мисията на дявола е смъртта. Няма живот в злото. В него има само смърт. Живот може да има само в Христос. Единствено и само в доброто. Животът – и то изобилен – съществува само във верността към Божия план за света и жи вите същества в него.

Още от самото начало дяволът е „лъжец и баща на лъжата“(Йоан 8:44). Основният му трик е да убеждава хората, че това, кое то предлага, е по-добро, по-желано, по-вълнуващо, по-удовлет воряващо. Той прави лошото, греховното и злото да изглеждакато нещо добро. Голямата му измама е, че това, което предлага, ни освобождава и обогатява живота, докато онова, което Бог ни предлага, ограничава и отнема от живота.

Но и това е лъжа. Реален, истински живот може да има самов онова, което Бог е създал, благословил и дал. Единствено оси гуреното от Него покрива нашите истински нужди и задоволява най-дълбоките ни копнежи.

„Господ ще даде благодат и слава; няма да лиши от никакво добро ходещите с незлобие“ (Псалми 84:11). Бог еединственият истински да-рител, поддръжник и лечи-тел. Единствено Този, Койтое създал живота, може дапредпише какво е добро. Библията е Неговото откровение пред човечеството за това, което е добро. Принципите на живота, в които ни убеждава Светият Дух, когато четем с молитва и разсъж даваме върху Писанието, са Божието предписание за вас и мен за най-добрия живот, който бихме могли да водим в този свят. От историята на Сътворението до обещанието за „ново небе и нова земя“ (Откровение 21:1), от „Битие“ до „Откровение“, „Той ти е по казал, човече, какво е доброто“ (Михей 6:8). Господ не е задържал нищо добро от нас.

Докато живеем във вихъра на конфликта между доброто излото, спомняйки си Едем и копнеейки за небето, ние се нуждаем от ежедневно изцеление и възстановяване. Бог е предписал как трябва да живеем, а Елън Уайт разсъждава върху принципите на този начин на живот в книгата „По стъпките на великия Лекар“.Тя казва: „Чис­ти­ят въз­дух, слън­це­то, въз­дър­жа­ни­ето, по­чив­ка­та, дви­же­ни­ето, пра­вил­но­то хра­не­не, под­хо­дя­ща­та ди­ета, дос­та­тъч­ но­то ко­ли­чес­т­во во­да, упо­ва­ни­ето в Бо­жес­т­ве­на­та си­ла – то­ва са ис­тин­с­ки­те ле­чеб­ни сред­с­т­ва“.

Но тези принципи за здравословен начин живот са подло-жени на атака. Елън Уайт съветва, че „все­ки на­вик, раз­ру­ша­ващ те­лес­ни­те, ум­с­т­ве­ни­те или ду­шев­ни­те струк­ту­ри, е грях и бих­ ме мог­ли да се рад­ва­ме на крепко здраве, ако спаз­ва­ме Бо­жи­ите наредби, ус­та­но­ве­ни за доб­ру­ва­не­то на ця­ло­то чо­ве­чес­т­во“. Тя продължава: „Тряб­ва яс­но да се по­со­чи, че пъ­тят на Бо­жи­ите за­ по­ве­ди е път на жи­во­т. Бог е ус­та­но­вил при­род­ни­те за­ко­ни. Не­ го­ви­те за­по­ве­ди не са про­из­вол­ни изис­к­ва­ния. Вся­ка заб­ра­на в здрав­ния или в мо­рал­ния за­кон включ­ва в се­бе си обе­ща­ние. Ако се покорим, стъп­ки­те ни ще бъ­дат бла­гос­ло­ве­ни. Бог ни­ко­га не ни Единствено Този, Който е създал живота,може да предпишекакво е добро. ка­ра на­си­ла да вър­шим доб­ро. Той копнее да ни из­ба­ви от зло­то и да ни тласне към доб­ро­то”.

Когато народът на Израил застава на границите на Обещанатаземя, Мойсей им отправя предизвикателство и ги умолява:

„ Ето, днес положих пред тебе живота и доброто, смъртта излото, като заповядвам днес да обичаш Господа, твоя Бог, да хо диш в Неговите пътища и да пазиш заповедите Му, наредбите Му и законите Му, за да живееш и да се умножаваш (…) затова избе рете живота, за да живееш, ти и потомството ти; избери да оби чаш Господа, твоя Бог, да слушаш гласа Му и да бъдеш привър зан към Него (защото Господ е твоят живот и твоето дълголетие)“ (Второзаконие 30:15-20).

Днес стоим на границите на друга Обещана земя. Живеем впоследните дни преди идването на „ново небе и нова земя” (От кровение 21:1).

Предизвикателството и молбата към всеки един от нас сегаи всеки ден са следните: Да обичаме Бога, да слушаме гласа Му, да ходим в покорност и да се държим здраво за Него. Тогава ще знаем какво е доброто и ще можем да изберем живота.

Д-р Торбен Бергланд е помощник-директор на Адвентното здравно слу-жене към Генералната конференция наадвентистите от седмия ден.